Sinds 2020 zijn we gestart met de JIM opleidingen. Medewerkers die de volledige Jim-opleiding afrondden, spelen een cruciale rol in het inspireren van hun collega’s en het uitdragen van het Jim-gedachtengoed.
In elk team werken er meerdere medewerkers die de Jim-opleiding reeds volgden in de afgelopen jaren.
We streven ernaar om op termijn minstens één ‘Jim-coach’ per team te hebben die deze (informele) rol opneemt.
We organiseerden reeds diverse Jim Coach-sessies, en zullen in 2024 over een 10-tal actieve Jim Coaches beschikken in de verschillende teams (zowel mobiel als residentieel).
Per jaar voorzien we vier sessies. Iedere sessie bestaat uit één dagdeel en is opgebouwd rond de volgende onderwerpen:
- Welke ondersteuning heb jij nodig om jouw rol als Jim-coach goed te kunnen opnemen?
- Wie heb je daarvoor nodig?
- Coachen vanuit casuïstiek met een benadering vanuit 4 perspectieven (cliënt, collega, externe professional, JIM)
Om de Jim-coaches goed te ondersteunen in hun rol gebruiken we o.a. casusbespreking en diverse invalshoeken. De focus ligt niet op intervisie, de casus is wel een instrument!
We ervaren dat teams waar een Jim coach actief is, het Jim gedachtengoed ‘levendig’ blijft en men ook op een andere manier kijkt naar ‘netwerk’ en eigen positie. Ook tijdens dossieroverleg wordt er tegenwoordig
al veel meer ingezet op het vroegtijdig activeren van het netwerk, vaak al bij de opstart van een dossier!
De Jim coach kan hierbij de nodige ondersteuning bieden waar nodig.